Monday, December 27, 2010

Permainan Baling Tin

Berjumpa lagi dlm nukilan kedua harimau jantan...
Tq kepade sumer feedback yg baik drpd beberapa pihak dan individu yg sudi menjadi follower bg blog yg "bru nk pasang tiang" nie, (TQ2!!!)


Nie umah aku... pe kna mngena ngan entry nie??? Sbb dpan umah aku ade court... 
Pe yg wat aku tergerak nk cter pasal baling tin nie??? Mcm nie cternyer... skang kan tgah cuti sem... dak2 skool pun cuti skali.... So... jadual harian aku... jam 4 ptg je aku men besi, kat umah je... (xmampu nk p gym) pas pnat2 men besi... lepak r dpan umah smbil ... "mengisi waktu lapang" (rujuk entry aku sblum nie) hahaha

Best gak r lepak dpan umah sndri, sbb rmi dak2 kg yg dtg umah aku... Buat ape??? Nie lah nk cter nie... Diorg men "Baling Tin"... korg tau x game nie??? pnah men tyme kecik2 dulu??? Rugi r klu xpnah... Nie r game aku men tyme kecik2 dlu.... 

Ye r... tyme tu mane ade PS, Facebuuk... Tyme ptg je... crik ape je yg boleh dimain... al-maklumlah,  budak kampung sejati kan.... Bler tgok diurg main.... terigt zaman comel-comel budak-budak dulu... ikutkan hati nak je join dak2 kecik tu men skali, tp... mak aku xbg.. hehe

Dah2 pjg sgt melalut tu... meh aku nk citer pasal baling tin nie.. especially pd dak2 yg xtau dan x pnah men game nie...

Ok.. 1st skali, g carik barang yg diperlukan... ape dye??? tentu r tin, xkan kotak pulak hehe 

Biasenyer tin yg digunakan ialah tin susu yg terpakai... sbb lebih tahan lama berbanding tin minuman.... Xperlu banyak.. xperlu r crik smpi seguni... Cukup r sepuluh bijik.... Dan lagi satu.. "Selipor"... (selipar)

Nak buat ape ngan selipor nie??? Stay tuned k =)
Lepas tu... mesti r ade pemainnya.. para pemain akan dibahagikan kepada dua kumpulan... Kumpulan tu mesti r same banyak , baru adil, tol x??? Kalau de lebih sorg... budak tu jdik "anak udang" bukan anak ikan tau!!! hehe 
Anak udang tu means xde kumpulan r, dye bebas men mane2 kumpulan, paham?? (mungkin pggilan tu berbeza mngikut kwsn, daerah, ngeri dan sbginya)

 
Nie pic lame :p




Dak nie r yg slalu jdik anak udang, amacam? berpotensi x jdik anak ikan? haha

Ok.. N then... Tin yg dah dikumpul td disusun baek punyer mcm nie...

Pastu... smua amik tempat... pihak yg jalan akan standby utk baling tin nie... (jalan tu bermaksud pihak yg akan bermain), pihak lawan pulak akan stanby utk matikan pihak yg sedang jalan... mcm nie..
Yg rmi2 kat belakang tu, pihak yg sdang jalan....  Yg sorg2 dok pegang selipor tu, pihak lawan, stanby nak matikan pihak yg sedang jalan



Game start... pihak yg jalan kna jatuhkan tin yg disusun baek pnyer td tu.... jatuhkan gune ape??? Kat sini r gunenye slipor tu... Pemain akan baling tin tu gune selipor smpi tin tu jatuh @ bersepah... 

Setiap pemain ade can (peluang), 2 kali je utk baling... Tin yg kna dijatuhkan gak ade jumlah minimum... kna jatuhkan paling koman (teruk), 4 bijik tin... mcm nie....

10-4 : 6 ^_^

Kalau setiap pemain dah baling tin tu 2kali tp.. xkna, tersasar @sbginya... Tin tak terusik... diurg akan hilang giliran... Team lawan plak akan truskan perjuangan hahah

Ok2, kite tgok cmner diurg maen k....
Balingan 1, ouh sayang.... selipor kluor!!! haha
Balingan 2, ag sayang... sipi2 je hahaha
Balingan 3, ha... ha.... mcm de harapan mamat nie baling
Gedegang!!! Tin pun terabur.... haha
Ape ag... Pihak yg jalan kna r susun balik tu dalam keadaan asal...
Pihak lawan pulak, (mamat yg blah kiri), stanby r nak matikan dak2 yg jalan tu.... dengan cara baling selipor kat pihak yg jalan... Selipor tu satu je... Selipor tu je yg boleh matikan pihak yg jalan... kalau kna mati r..

Matikan??? Matikan kat sini, means hilangkan giliran pihak yg sedang jalan... bler kna slipor tu, hilang giliran .. just dah xleh turut same berjuang susun tin tu balik r...xyah r smpi nk buat2 mati... :p

Kat sini.. ape yg penting??? Kerjasama!!!! Pihak yg jalan perlu berkejasama utk susun balik tin yg dah diselerakkan, pihak lawan pulak perlu kerjasama utk matikan smua pihak yg tgah jalan...

Pihak yg jalan tgah susun tin
Tyme susun kna berjage2 N stanby utk lari.. sbb pihak lawan plak stanby nak baling slipor utk matikan giliran
Dah susun skit..
Satu lagi!!!
Setle...!!!!!
OK, bler smua tin dah disusun balik pd keadaan asal, tamat r pusingan nie, team yg td boleh trus main utk pusingan seterusnya.... Tp.... kalau sumer dah mati N tin x siap susun.... pihak lawan pulak yg jalan......
-TAMAT-

Korg paham x??? Kalau xpaham aku mnx maap byk2 k =) Kalau r dak2 UM men game nie tyme ptg2, comfirm2 aku join! haha

Last Words

Lebih kepada harapan aku r... Aku hope sok anak2 aku leh rase men baling tin nie... Xmo r anak2 aku t, bler ptg je dok lyn fb xpun cter katun ben-10, naruto, pokemon & seangkatan dgannya...

Ptg2 tyme utk beriadah... baru r badan sihat dan kuat mcm... mcm bapak dye!!! haha




p/s : Mnx maap klu entry kali nie memboringkan, al-maklumlah... Budak baru nak naik hehe
Orang Tue ade kate, "Sorong papan, tarik papan, Saye budak bru belajar, klu salah tlong tunjukkan hahaha =)
Peace!!!!







4 comments:

  1. teruja la..
    entri kalah pade yg da lame
    ade blog ni* haha

    suke men teng-teng.
    lalala

    tp syok kan game game kampung.
    rndu nak jadi kanakkanak balik
    eceeehhh. :P

    ReplyDelete
  2. Tq2!!! :)

    yess akak yul... tp... klu dpt jdik kanak2 balik, kau still ag tue dr aku!!! haha :P

    ReplyDelete
  3. cess. haha.
    aku umur je lbh,
    muka stil comey cam kanak kanak taw.

    hahahaha :P

    ReplyDelete