Friday, December 31, 2010

Keding Nak Sasa

1st of all, Nak Wish Happy New Year kat sumer yg sudi jengah2 blog aku nie =)
Aku xde azam sbb name aku Hisyam bukan Azam hahaha.... Erm.. Aku lbih ske langgor je ape jua yg dtg kat aku.... =)

Keding nak sasa? Pebenda nie? Entry nie d create utk membantu mane2 individu yg ade azam utk bsorkan badan dlm tahun baru nie (2011)... Ade ke??? Mesti ade... Korg igt... ade azam nak kuruskan badan je??? Azam nak bsorkan badan, tentu r ade gak mcm nie =)


Korg igt senang ke nk bsorkan badan??? Bg aku r... nak bsorkan bdn lbih susah dr nk kuruskan badan.... Buktinyer... ramai kot dak2 yg kurus makan byk, kaw2 pnyer makan... Tp mcm tu gak, x bsor2, dimana silapnyer??? :)

Erm.. bg individu yg memang kurus, bertulang kecik, or kurus sbb faktor kturunan, makan lah byk mane, korg makan tenuk sekor hari2 pun comfirm2 korg xkan besor... haha

 Meh ushar pic nie =)
Sape nie??? Dah macam mat gian pun ade dah aku tgok haha

So, caye??? Jantan nie dulu mcm tu r, niat di hati nak besor, g r makan byk2, tp... Xdenyer nak besor...

Ckup r pendahuluan tu.... Ok.. aku try cter care2 nk bsorkan badan... Tp... Fully dr pngalaman r, al-maklumlah... Amatur kan =)


Workout
Pebenda workout nie??? Workout nie senaman beban r,  dgan kate lain angkat berat... Ataupun dgan bhase aku sndri "men besi"... Workout nie penting r utk besor... Sebab....Diri korg xkan bsor klu x perlu utk besor.. Ape aku ckp nie??? haha 

Maksudnyer.. Bler korg men besi.. Otot korg akan membesor utk support beban yg korg akan angkat tu.. So.. bdn korg akan membesor r... Sbb dye tau dye mmg perlu membesor..  Xyah bgtau pun dye paham sndri dah =)

Xpaham gak?? Camnie.. Contoh... Erm.. Aku terang dlm kaedah saintifik r...
Kalau korg hidup dlm hutan... bdn korg mesti kurus, untuk memudahkan korg lari biler dkejar bnatg buas... Kalau korg hidup kat tmpt sejuk plak, bdn korg mesti gmok sbb utk jdik pnebat haba yg baik.. Dgan kate lain utk survive dlm hidup r... Kesimpulannya, bdn korg ditentukan dgan keperluan korg... Kalau xperlu utk membesor.. Dye xkan besor =)



So... ape perlu korg buat??? Rajin2kan diri r g gym... Aku tau korg mesti segan kan??? Erm.. aku dulu 1st tyme nak msuk gym sgan gak.. Al-maklumlah, badan mcm lidi tyme tu.. Tp... 1 bnda yg korg kna igt, jantan2 yg berbadan besor kat gym tu, b'asal dr bdn yg kurus melidi gak... Manede tbe2 bsor mcm tu, kan2? =) 

 Kalau segan gak, g bli dumbbell main kat bilik =)


Pemakanan
Lpas workout.. Kna r amik mknn yg byk N ckup.. Baru r leh membesor...
Ye aku tau.. Rmi yg mkn byk tp xbsor2... Knape?? Sbb korg mkn byk2 dlm 1 mase, contohnyer makan 3 kali sehari, N dlm 1 meal.. mkn byk2... Tu bukan makan byk, tu gelojoh namenyer!!! haha



Meh aku suggest, try amik mknn berat mcm nasik, setiap 4 jam..
Contoh.. 8pg-12tgahari-4ptg-8mlm-12-mlm, makanan berat tau... Baru r effisien...
Kat sini, aku nk tekankan.. yg korg kna makan kerap, bukan banyak, ok??? =) 
Ag 1, bykkan makanan yg mngandungi protein yg tinggi.

Pemakanan penting r utk membesor... Aku bg contoh :
*Jantan A main besi, Jantan B keje kat pejabat.
*Jantan A sarapan nasik lemak, Jantan B pun sarapan nasik lemak
*Pmakanan Jantan A dlm 1 hari lebih kurg same je ngan pmkanan Jantan B
*So... mcmane nk membesor?? Yelah... mknn yg diamik oleh jantan B ckup bg dye... Sbb dye just duk pjabat, ngadap komputer, main fb, main farmville haha
*Yg mamat A nie main besi kaw2 tp makan same ngan org keje biase yg lain..
Mane nk besor bai..  =)


Supplement
1 ag bnda penting utk bsorkan badan... Supplement... Biasenye Weight Gainer or Whey Protein r..
Contoh, meh ushar kat bawah nie...
Nie Supplement pertame yg aku pki..

Ape gune supplement nie? Erm.. utk membesor, kite perlu dptkan protein yg cukup, protein yg terkandung dlm mknn korg tu actually mmg xckup utk korg membesor....

Erm... Kirenyer, bler korg amik supplement nie, korg dpt pure protein r, xyah susah2 nk mkn mknn yg b'protein tinggi ... Erm... ag 1, biasenyer bukan protein je... byk r bnda len mcm Creatine & Glutamine yg terkandung skali.... Tu utk bg more energy r...

Ha... Ag 1, jgn beli weight gainer kat farmasi.... Byk dah mber2 aku bli, sirius xjalan... Dah  r mahal, xde kesan plak tu.. Rugi bai... Tu pendapat aku N dak2 gym yg len r... So.. mane korg nak dapat?? Try g ushar trus kat gym yg ade jual suplement.. Alah.... kat fb pun bersepah dah org jual suplement nie, try r ushar....


Cadangan aku, try amik Sirius Mass yg aku pki nie, harga sekitar RM200, 6 kilo, banyak tu... Leh tahan lame r... N mampu di beli ngan duit PT mcm aku... hehe


Erm.. yg pntg protein yg diamik kna serasi r ngan diri, bukan serasi ngan hati N perasaan, ckup r sekadar korg x cirit-birit ble amik suplement tu haha...
Jgn bg budak2 minum, t jdik mcm nie... hahaha


Tidur Yang Cukup
Nie yg slalu org xmo amik berat nie... Siang men besi kaw2, pastu tdur xckup.. mcmane nk besor???
Tyme tdur tu r otot korg nak membesor... Bler protein yg bdn korg dapat dgan scukupnyer, tidur pun ckup... Insya-Allah leh bsor pnyer...


Ag 1, tyme tidur r otot korg nak berehat, nie x.... harini men besi kaw2, pastu mlm xckup tdor.. Sok.. korg hentak lagi otot tu.... So?? Otot tu letih... dye akan mngecut dan comfirm2 xkan membesor, paham?? =)

Last Words
Cukup r tu kot... Tips2 yg aku bg nie... Just basic je... Byk dr pngalaman, N nasihat drpd org2 yg berpengalaman r... N kalau aku rajin... Aku akan buat entry trgkan satu persatu dgan lebih jelas....

Erm.. Ha.. Ag 1... Kna sabor r, xkan bru main besi sehari, baru telan weight gainer tu skali, mlm tdo... Sok, bgun2 pg... bsor dah??? X giler namenyer??? hahaha

Orang mude ade kate, "Pelan2 Kayuh" :)



p/s : Aku bukan profesional sangat sbb aku hanyalah... bakal lepasan Ijazah Sarjana Muda "SASTERA"!!!!, hahaha =)
Peace!!!! 

No comments:

Post a Comment